0921-4418794

الگوریتم های گوگل تا سال 2022 و تاثیر آن در سئو

الگوریتم گوگل چقدر اهمیت دارد؟ بحثی که همیشه برای من ترس دارد🥺 اگر شما از کارشناسان حوزه سئو هستید یا جزو صاحبان کسب و کار می‌ باشید که قصد دارید سایت خود را ارتقا دهید و اعتبار بیشتری بدست آورید، باید با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو آشنایی داشته باشید.

امروزه بحث سئو و رتبه بندی صفحات وب بسیار شنیده می‌ شود و خیلی از افراد از راه‌ های مختلف به دنبال بالا بردن رتبه وب سایت خود در گوگل هستند. اما به چه قیمتی؟ از این رو ما در این مقاله از آموزش سئو قصد داریم به بررسی الگوریتم های گوگل یا همان الگوریتم های سئو بپردازیم و نقش هر یک را در بالا رفتن اعتبار سایت شما توضیح دهیم. بزن بریم…

الگوریتم گوگل چیست؟

واژه الگوریتم که بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی کاربرد دارد، به معنای لیستی از قوانین و دستورات است که یک کامپیوتر آنها را اجرا می‌ کند تا وظیفه‌ ای که به آن محول شده تکمیل گردد. زمانی که در گوگل چیزی را جستجو می‌ کنیم، نتایج بسیاری را شاهد خواهیم بود. الگوریتم گوگل یک سیستم پیچیده است که از طریق آن بهترین نتایج مطابق با عبارت جستجو شده برای ما به نمایش در می آورد.

به عبارتی گوگل با کمک این سیستم تصمیم می‌ گیرد که چه نتایجی را با چه ترتیبی در اختیار ما قرار دهد. الگوریتم ‌های رتبه بندی گوگل یک سری فاکتورهایی را درون یا بیرون صفحه بررسی می‌ کنند و با توجه به آنها رتبه بندی سایت‌ ها را انجام می‌ دهند. گوگل با استفاده از این سیستم مشخص می‌ کند که چه سایت‌ هایی برای عبارتی که توسط ما جستجو شده است، معتبر و بهتر هستند.

تاثیر الگوریتم گوگل

تاثیر الگوریتم های گوگل بر سئو

سئو (SEO) که به معنای بهینه سازی موتور جستجو است در واقع به معنای تکنیک‌ هایی هستند که می‌ توان با استفاده از آنها این الگوریتم های گوگل را در بهترین حالت به کار گرفت تا رتبه بندی سایت و اعتبار صفحه ما بالا برود. با استفاده از این تکنیک‌ ها که به آنها الگوریتم های سئو نیز گفته می‌ شود، می‌ توان اهمیت صفحه خود را افزایش داد تا گوگل تصمیم بگیرد در جستجوهای مرتبط با موضوعات شما، سایتتان را در رتبه بهتر مثلا صفحه اول قرار دهد. از این رو باید دائما وضعیت الگوریتم های گوگل رصد شوند و در صورت آپدیت و اعمال تغییرات، از آنها آگاه شد تا بتوان به بهترین نحو بهینه سازی‌های لازم برای سئو سایت را انجام داد.

مهمترین الگوریتم های گوگل

بسیاری از الگوریتم های گوگل بر روی سئو سایت شما تاثیر می‌ گذارند، به همین دلیل باید با آنها آشنایی داشته و همواره از آپدیت‌ هایشان باخبر باشید. وقتی شما یک عبارت یا کلمه‌ را در گوگل جستجو می‌ کنید، این الگوریتم‌ ها و سیستم پیچیده بر اساس کلمات کلیدی، صفحات و سایت‌ های مختلفی که مرتبط با موضوع مورد نظر شما هستند را جستجو می‌ کنند و بهترین و با کیفیت‌ ترین را به شما نمایش می‌ دهند. در ادامه به بررسی مهمترین الگوریتم های گوگل از ابتدا تا سال 2021 و تاثیر آنها بر سئو سایت می‌ پردازیم.

الگوریتم پاندا

یکی از مهمترین و اصلی‌ ترین الگوریتم های گوگل که برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می‌ شود، الگوریتم پاندا است. این الگوریتم که در سال 2011 راه اندازی شده است، در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و از آن به بعد دائما در حال بررسی سایت‌ ها می‌ باشد.

الگوریتم پاندا گوگل تمامی محتواهای سایت‌ های موجود را بررسی می‌ کند و نسبت به تخلفاتی مانند پایین بودن کیفیت محتوا، کپی بودن محتوا، سرقت ادبی، لینک گذاری‌ های نادرست، تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی و کم حجم بودن محتوا واکنش نشان می‌ دهد. این الگوریتم تلاش می‌ کند تا وب سایت‌ های اسپم را شناسایی نموده و برای بهتر و کارآمد شدن نتایج جستجو آنها را حذف کند.

اگر سایت شما یکی از این موارد را داشته باشد، توسط الگوریتم پاندا شناسایی شده و در نهایت رتبه سایت شما پایین می‌ آید. زمانی که درباره موضوعات وب سایت شما جستجویی انجام شود، دیگر در نتایج اولیه و معتبر، وب سایت شما قرار نخواهد گرفت.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن در سال 2012 رونمایی شد و همانند الگوریتم پاندا در سال 2016 جزئی از الگوریتم هسته شد که به صورت لحظه‌ ای یا Real time کار می‌ کند. این الگوریتم نیز برای سئو سایت اهمیت بالایی دارد؛ زیرا صفحات وب را برای رتبه بندی مورد بررسی قرار می‌ دهد. گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن محتواها را بررسی نموده و بک لینک‌ های دروغین و کلمات کلیدی نامربوط را شناسایی می‌ کند.

اگر شما در محتوای وب سایت خود از لینک‌ های نادرست و کلمات نامرتبط استفاده کنید، رتبه صفحه شما توسط این الگوریتم پایین می‌ آید.

الگوریتم دزد دریایی

یکی دیگر از الگوریتم های سئو در گوگل، دزد دریایی نام دارد. نحوه کار این الگوریتم به این صورت است که سایت‌ ها را بررسی می‌ کند و برای آنهایی که محتوای تکراری یا بدون رعایت حق کپی رایت منتشر کرده اند، رتبه منفی در نظر می‌ گیرد. این الگوریتم مخصوصا بر روی سایت‌ هایی که در زمینه فیلم، موزیک یا کتاب فعالیت می‌ کنند، حساسیت بیشتری به خرج می‌ دهد.

الگوریتم کبوتر

یکی دیگر از الگوریتم های گوگل،‌ الگوریتم کبوتر می‌ باشد که بر روی سئوی محلی تمرکز دارد. ممکن است شما در گوگل کافی‌ شاپ‌ های نزدیک به محل زندگی خود را جستجو کنید و با تعجب شاهد لیستی از چندین کافی‌ شاپ در اطراف خانه خود باشید که گوگل در اختیار شما قرار می‌ دهد. این کار توسط الگوریتم کبوتر و از طریق دسترسی به موقعیت مکانی شما انجام می‌ شود.

الگوریتم موبایل گدون

در سال 2015 مشخص شد که 50 درصد جستجوهای گوگل از طریق تلفن‌ های همراه انجام می‌ شود، از این رو گوگل الگوریتم مخصوصی به نام موبایل گدون را معرفی کرد. این الگوریتم سایت‌ هایی را که برای اندازه صفحه‌ های موبایل نیز مناسب هستند را شناسایی نموده و برای آنها امتیاز خاصی در نظر می‌ گیرد. فاکتور موبایل فرندلی (Mobile Friendly) از اهمیت بالایی در سئو برخوردار است و باعث افزایش رتبه سایت‌ ها می‌ شود.

الگوریتم رنک برین

گوگل با استفاده از یک هوش مصنوعی و ماشین یادگیری می‌ تواند معنی کلمات و عباراتی که نمی‌ شناسد را حدس بزند و کلمات و معانی مشابه را پیدا کند. الگوریتم رنک برین برای پاسخگویی راحت و سریع به درخواست جستجوگران طراحی شده است.

با استفاده از این الگوریتم گوگل می‌ تواند بهتر به سوالات شما پاسخ بدهد. همچنین الگوریتم رنک برین به گفته گوگل یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین الگوریتم‌ ها برای سئو و رتبه بندی سایت‌ ها است و به شدت با محتواهای بی‌ کیفیت و سطح پایین مخالف و نسبت به آنها واکنش نشان می‌ دهد.

الگوریتم طب و پزشکی

الگوریتم مدیک (medic) گوگل یکی دیگر از الگوریتم های سئو محسوب می‌ شود که بر روی رتبه بندی سایت‌ هایی با محتوای پزشکی، سبک زندگی و سلامتی تاثیر می‌ گذارد. این الگوریتم که در سال 2018 معرفی شد، برای حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و دروغین فقط بر روی این حوزه تمرکز دارد.

اگر یک سایت پزشکی اطلاعات و محتوای بی‌ کیفیت یا اشتباه درباره مسائل مربوط به سلامتی افراد منتشر کند، توسط این الگوریتم شناسایی شده و رتبه منفی می‌ گیرد تا در نتایج اصلی جستجوها ظاهر نمایش داده نشود.

الگوریتم هیلتاپ

گوگل برای شناسایی صفحات وب معتبر جهت رتبه بندی آنها الگوریتم هیلتاپ را معرفی نموده است. این الگوریتم به دنبال سایت‌ هایی می باشد که از منابع و سایت‌های خارجی معتبر برای لینک دهی استفاده می‌ کنند. بسیاری از کارشناسان برای افزایش سئو سایت و بالا بردن رتبه آن، از سایت‌ هایی مانند ویکی پدیا به منظور مرجع لینک دهی استفاده می‌ کنند.

زمانی که کاربری به جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل مشغول است، الگوریتم Hilltop برای یافتن کلمه کلیدی مربوطه کمک نموده و بر روی لیست ویژه اسناد معتبر مانند ویکی پدیا نیز نظارت می‌ کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل با کمک این الگوریتم سوالات کاربران را بهتر متوجه می‌ شود و نتایج مطابق با موضوع سوال کاربر را نمایش می‌ دهد. همچنین الگوریتم مرغ مگس خوار زمانی که یک کلمه را درست ننوشته باشید، با استفاده از پردازش‌ های مختلف واژه درست و صحیح را پیدا می‌ کند.

علاوه بر این کاربردها الگوریتم مرغ مگس خوار جزو الگوریتم‌ های مهم سئو نیز محسوب می‌ شود و به محتواهای بی‌ کیفیت یا محتواهایی که از کلمات کلیدی نامربوط و زیاد استفاده می‌ کنند، واکنش نشان می‌ دهد و رتبه صفحات آنها را کم می‌ کند. اگر قصد دارید نوشته‌ هایتان را برای این الگوریتم گوگل سئو کنید، باید علاوه بر کلیدواژه از مترادف‌ های آن نیز استفاده کنید. متن باید به اندازه کافی روان نوشته شده باشد و خوانایی خوبی داشته باشد.

الگوریتم سندباکس

یکی از حساس‌ ترین و ریزبین‌ ترین الگوریتم های گوگل همین الگوریتم جعبه ماسه یا سند باکس است. این الگوریتم بر روی سایت‌ های نوپا و تازه تاسیس تمرکز دارد و رتبه خوبی به آنها نمی‌ دهد. الگوریتم جعبه ماسه به دلیل اینکه ممکن است محتوای سایت‌های تازه وارد مانند محتوای سایت‌ های باسابقه و معتبر، مناسب و مرتبط نبوده و یا ممکن است اسپم باشد، در همان ابتدای کار صفحه‌ های تازه وارد را رتبه پایینی می‌ دهد و زیر نظر می گیرد تا از صحت و درستی آن اطمینان حاصل کند.

الگوریتم اعتبار صفحه

الگوریتم اعتبار صفحه یک الگوریتم سئو مهم محسوب می‌ شود که برای رتبه بندی سایت‌ ها توسط گوگل معرفی شده است. این الگوریتم از اعداد 1 تا 100 برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می‌ کند و طبق آن سایت‌ هایی که عدد نزدیکتری به 100 دارند، از اعتبار بالاتری برخوردارند. برای سایت‌ های ایرانی رتبه یا عدد 60 ایده آل محسوب می‌ شود و سایت‌ هایی که عدد 40 تا 50 را توسط این الگوریتم بدست می‌ آورند، یعنی سایت آنها اعتبار خوبی دارد.

الگوریتم EMD

استفاده از کلمه کلیدی مناسب تاثیر زیادی در بالا رفتن رتبه سایت دارد و نمی‌ توان نقش کلمه کلیدی را در بهبود سئو نادیده گرفت. از این رو برخی از صاحبان کسب و کارها و یا سئوکاران از محتواهای بی‌کیفیت اما با کلمات کلیدی پرطرفدار استفاده می‌ کنند تا رتبه خوبی را کسب نمایند. اما گوگل با طراحی الگوریتم EMD جلوی این افراد و سایت‌ ها را می‌ گیرد.

این الگوریتم محتواهای سایت‌ را بررسی می‌ کند و اگر متوجه شود یک صفحه از محتوای بی‌کیفیت به همراه کلمات کلیدی پرتکرار استفاده نموده است، آن را جریمه می‌ کند. به عبارت ساده الگوریتم EMD به دنبال صفحاتی است که قصد دارند با گول زدن و دور زدن به رتبه‌ های بالا دست پیدا کنند.

الگوریتم های سئو با اینکه می‌ توانند باعث جریمه و افت رتبه سایت‌ ها شوند، از طرفی نیز می‌ توانند اعتبار و رتبه بالایی را به همراه داشته باشند. اگر مواردی که گفته شده رعایت شوند، این الگوریتم‌ ها امتیازهای خوبی به سایت‌ ها خواهند داد و باعث بهبود سئو و وضعیت صفحات می‌ گردند. الگوریتم های گوگل باعث ایجاد رقابت بین سایت‌ ها شده و باعث بالا رفتن کیفیت آنها می‌ شوند.

نکته: خود وبسایت گوگل در رابطه با الگوریتم ها سعی میکند راهنمایی بکند پیشنهاد میکنم که نحوی کار کردن الگوریتم گوگل را بخوانید.

اگر شما هم وب سایتی دارید یا سئوکار هستید و به دنبال کسب رتبه بالا می‌ باشید، باید طبق الگوریتم های گوگل عمل کنید تا بتوانید نتایج بهتری را در موتور جستجوی گوگل دریافت نمایید.

میتوانید این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *